İstanbul Havalimanı Metrosu Kağıthane-Gayrettepe Etabı’nın açılış töreninde konuşan Başkan Recep Tayyip Erdoğan, "Raylı sistem projelerinde en önemli, hassas, zor konulardan birisi hattın beyni diyebileceğimiz sinyalizasyon sistemidir. Hamdolsun ASELSAN-TÜBİTAK iş birliği ile artık bu alanlarda başkalarına bağımlı olmaktan kurtuluyoruz. ASELSAN sinyalizasyon sistemi için gerekli araç üstündeki ekipmanları, hatlara konulacak sistemlerle istasyona konulacak akıllı sinyal sistemlerini TÜBİTAK geliştirdi. Biz yapıyoruz. Dışarıdan ithal yok.” diye konuştu.
"Her Projede Yerli Ve Milli Teknolojinin Payı Artacak"
“Yine bu hatta kullanılacak 60 adet sürücüsüz metro aracı da Ankara Sincan Organize Sanayi Bölgesi'ndeki fabrikada üretiliyor. Gayrettepe-Havalimanı metro hattının ilk etüd projesinden uygulamasına kadar tüm süreçlerini kendi yerli mühendislik ve tasarım birikimimizle gerçekleştirmekten gurur duyuyoruz.” diyen Cumhurbaşkanı Erdoğan, “İnşallah bundan sonra hangi alanda olursa olsun hayata geçirdiğimiz her projede yerli-milli teknolojilerin payının artırılmasına ağırlık vereceğiz. Savunma sanayii başta olmak üzere teknolojiye dair her konuda tam bağımsız Türkiye hedefine ulaşıncaya kadar azimle çalışacağız.” ifadelerini kullandı.
Bakan Kacır: ''Milli Teknoloji Hamlesi Budur''
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır da sosyal medya üzerinden yaptığı açıklamada “Açılışı gerçekleştirilen metro hattındaki sinyalizasyon sistemini yerli ve milli olarak geliştiren ve uluslararası standartlarda uygulayan ASELSAN ve TÜBİTAK’taki mühendisleri, teknisyenleri ve tüm ekibi kutluyorum.” İfadelerini kullandı. Kacır, açıklamasında,''Milli teknoloji hamlesi budur.'' dedi.
Törene katılan TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal da “Geliştirdiğimiz Yerli ve Milli Teknolojiler ile Ulaşım Alanında da Tam Bağımsız Türkiye için Çalışıyoruz!” mesajı verdi.
“Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın açılışını gerçekleştirdiği İstanbul/Gayrettepe-Kağıthane metro hattının sinyalizasyon sistemini TÜBİTAK olarak Aselsan ortaklığı ile hayata geçirdik!” diyen Mandal, “Demir yolu hatlarının kullanım oranının yükselebilmesi ve tren trafiğinin emniyetli olarak yürütülebilmesini sağlayan ve uzun yıllar boyunca sadece yurt dışından temin edilebilen demiryolu sinyalizasyon sistemleri bu alanda dışa bağımlılığa son vermek adına sürdürülen çalışmalar neticesinde anklaşman sistemlerini ve trafik kontrol merkezlerini TÜBİTAK olarak “YERLİSİNYAL” sinyalizasyon projeleri kapsamında geliştirerek hizmete sunduk!” dedi.
İstanbul Havalimanı Raylı Ulaşım Hatları Kontrol Merkezi'ne giderek gerçekleştirilen çalışmaları yerinden inceleyen Mandal, ekibin başarılı çalışmasına yakından tanıklık ettiklerini kaydetti.
Prof. Dr. Mandal, “2009 yılından beri yürütülen anahat sinyalizasyon projelerindeki tecrübe ve başarının, metro alanında da elde edilmesi TÜBİTAK RUTE’nin Avrupa Standartlarında emniyet kritik sistem geliştirme konusundaki yetkinliğinin önemli bir göstergesidir. TÜBİTAK RUTE’nin raylı ulaşım teknolojilerinde giderek artan bilgi ve birikimi ile ülkemizin raylı ulaşım sistemlerini Yerli ve Milli bir şekilde geliştirmeye devam edecek, duraksamadan ilerlemeyi sürdüreceğiz!”diye konuştu.
Mandal, “Ülkemizin ihtiyaçlarına Yerli ve Milli çözümler geliştiren mühendislerimiz başta olmak üzere Milli Teknoloji Hamlesi yolunda emek veren tüm çalışanlarımızı tebrik ederim!” dedi.
İstanbul Havalimanı-Taksim Arası 41 Dakikaya Düşüyor
Devreye alınan yeni hatla birlikte seyahat süreleri Gayrettepe-İstanbul Havalimanı için 30 dakika, Göktürk-Mahmutbey için 38 dakika, Tekstilkent-İstanbul Havalimanı için 45 dakika, Taksim-İstanbul Havalimanı için 41 dakika, Taksim-Göktürk için 26 dakika ve 4. Levent-İstanbul Havalimanı için ise 35 dakika olacak.
Hattın Sinyalizasyon Sistemlerinde TÜBİTAK RUTE İmzası Var
Demiryolu tren trafiğinin güvenli bir şekilde yönetilmesini sağlayan sinyalizasyon sistemleri, çarpışmaları ve raydan çıkmaları önleyerek emniyeti artırıyor. Türkiye'de uzun yıllar yurt dışından temin edilen bu sistemlerin yerli üretimi için yapılan çalışmalar da hız kesmeden devam ediyor. “Mobilitenin Dönüşümünde Öncü” sloganıyla ARGE faaliyetlerini kesintisiz sürdüren TÜBİTAK RUTE’nin "Yerli Sinyal" projeleri kapsamında da anahat ve metro sinyalizasyon sistemlerinin geliştirilmesi ve yerelleştirilmesi konularında kritik adımlar atılıyor.
Anahat sinyalizasyonu için geliştirilen yerli sistemler TCDD işbirliği ile devreye alınırken Metro hatları için ise TÜBİTAK RUTE ve Aselsan işbirliğiyle geliştirilerek sertifikalandırılan yerli metro sinyalizasyon sistemleri aktif olarak kullanılmaya başlandı.
Gayrettepe – İstanbul Yeni Havalimanı metro hattının Kağıthane – İstanbul Havalimanı bölümü, Yerli Sinyalizasyon-CBTC WSATC sistemi ile aktif olarak kullanılarak başarılı bir şekilde işletiliyor.
Hattın Halkalı'ya kadar uzatılmasıyla birlikte toplam 66 km ve 16 istasyondan oluşan metro hattı, 120 km hıza izin verecek şekilde sinyallenmiş oldu.