MEB ve TÜBİTAK iş birliğinde lise öğrencilerine yönelik düzenlenen Lise Öğrencileri Ulusal Öğrenci Kongresi ve Poster Sunumu Yarışması’nın final sergisi başladı. Ankara Congresium’da gerçekleşen açılış etkinliğine Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer ve TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal katıldı.
“Öğrenci kongresinin konuları Millî Eğitim Bakanlığının öncelikleri ile örtüşüyor”
Etkinlikte konuşan Millî Eğitim Bakanı Mahmut Özer, ülkelerin en kalıcı sermayesinin beşeri sermaye olduğuna işaret ederek bu sermayenin niteliğini artırmadaki en önemli enstrümanın eğitim olduğunu vurguladı.
Özer, Millî Eğitim Bakanlığı olarak öğrencilerin nitelikli eğitim alabilmeleri için gece gündüz çalışıldığının altını çizerek bölgesel farklılıklar ve okul türü farklılıkları olmadan öğrencilerin en nitelikli eğitime erişmeleri için çaba sarf ettiklerini söyledi.
TÜBİTAK iş birliğinde yapılan Lise Öğrencileri Ulusal Öğrenci Kongresi ve Poster Sunumu Yarışması'nda Matematik ile Çevre ve İklim Değişikliği olmak üzere iki önemli başlık olduğunu vurgulayan Özer; Türkçe, yabancı dil ve matematik eğitiminin Bakanlığın öncelikli alanlarından olduğunu söyledi. Çevre ve iklim değişikliği konusunun da eğitimin ana omurgasında yer aldığını ifade eden Özer, öğrenci kongresinin konularının Millî Eğitim Bakanlığının öncelikleri ile örtüştüğünü aktardı.
“Gelecekte sizlerle birlikte çok daha güçlü olacağımızın en önemli göstergesi”
Milli Eğitim Bakanlığı ile yılbaşında bir protokol kapsamında düzenlenen etkinliğin önemine değinen Mandal, “Matematik ve iklim değişikliği ve çevre konularında farkındalık oluşturmanın ötesinde gelecekteki güçlükler için çözüm üretme noktasında çok önemli bir etkinlik. Ben iki alanda da katkı verecek olan, projelerini geliştiren, bunları hem sözlü hem de poster olarak sunacak olan siz sevgili genç öğrencilerimize gerçekten yürekten teşekkür ediyorum. Biz geleceğe baktığımız zaman bilim temelli bakıyoruz. Bilim temelli dediğimiz en önemli bileşenlerden bir tanesi matematik. Diğer taraftan da sorunlar odaklı, güçlükler odaklı bakıyoruz. Bunlara da birileri çözüm üretsin diye değil, eğer sorun varsa o çözümü üretecek olan da biziz noktasında sizler aday olduğunuz için sizlere ne kadar teşekkür etsek az.” ifadelerini kullandı.
69 ilden katılıma dikkat çeken Mandal, “Türkiye'mizin zenginliğini Ankara'da sizlerle birlikte yaşıyor olacağız, 86 farklı okulumuzdan, 182 öğrencimiz 98 projesiyle burada. Gelecekte sizlerle birlikte çok daha güçlü olacağımızın en önemli göstergesi de burası. “ dedi.
Prof. Dr. Mandal, “TÜBİTAK olarak Milli Eğitim Bakanlığımızla olan ilişkimiz ve iş birliğimiz devam ediyor. Hem Bilim Toplum faaliyetlerimiz kapsamında hem de yine Bilim İnsanı Destekleme programımız kapsamında ortaokul öğrencilerimiz, lise öğrencilerimiz proje yarışmalarında yine olimpiyat yarışmalarında TEKNOFEST'te iklim değişikliği yarışmamızda, kutup araştırmaları yarışmamızda ve işte bilim fuarlarımız, bilim şenliklerimiz, doğa ve bilim okullarımız vasıtasıyla birçok ortamda sizlerle birlikteyiz. Ama bu bizim Milli Eğitim Bakanlığımızla birlikte ilk kez yaptığımız etkinliklerden bir tanesi. Devamının geleceğine inanıyoruz.” diye konuştu.
12 bölgede gerçekleşen Lise Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması başvurularının devam ettiğini hatırlatan Mandal, “Yarışmaya başvurmanızı heyecanla bekliyoruz. Geçen yıl 35 bin arkadaşımız başvurdu. bu yarışma kapsamında ulusal düzeyde derece alan arkadaşlarımızı ülkemizi temsil etmek üzere ABD’ye ve Avrupa'ya gönderiyoruz. Biz artık sadece yarışmalara katılımcı değil, ödül almak üzere katılıyoruz. Hem proje yarışmalarında, hem de olimpiyat yarışmalarında bunu yapan sizlersiniz. Yine kutup ve iklim değişikliği proje yarışmalarında da Ocak ayının başına kadar başvurular devam ediyor.. Dolayısıyla bu toplantının bu dönemde yapılıyor olması kıymetli.” değerlendirmelerinde bulundu.
Prof. Dr. Mandal, “İlk kez yeni bir programa başlıyoruz Bizim üniversite öğrencilerimize yönelik mevcut yürütmekte olduğumuz bir program var. Bu program dâhilinde öğrencilerimiz göstermiş oldukları başarı sonucundabizim TÜBİTAK tarafından desteklenen Türkiye'nin neresinde olursa olsun TÜBİTAK destekli projelerde veya TÜBİTAK'ın merkez veya enstitülerindeki projelerde stajyer araştırmacı olarak yer alabiliyorlar. Bu bizim özellikle pandemi döneminde öğrencilerimiz tarafından başlatılmış bir programımız idi. Ve şu an sayısı 5 bine ulaştı. Hem sizler için hem de öğretmenlerimiz için yani danışmanlığını yapan öğretmenlerimiz için dereceye giren bütün yarışmalarımızdaki, bugün gerçekleşecek olan yarışmalarımız da dahil, dereceye giren öğrencilerimiz genç star olarak, genç stajyer araştırmacı olarak TÜBİTAK destekli araştırma projelerinde ya profesyonel bir araştırmacının yanında yer alabilecekler. Bu araştırma deneyimini laboratuvarda ortamında gerçekleştirebileceklerve bilim yolculuğunda çok kuvvetli bir şekilde ilerleyebilecekler.” dedi.
Yarışmanın kapsamını Bakan Özer’le istişare ederek genişlettiklerini belirten Mandal, “Sadece sunum yapan arkadaşlarımızın bir dereceye girmesi değil aynı zamanda posterlerini sunacak olan arkadaşlarımız da bu heyecanı son ana kadar yaşamalarını kuvvetli bir şekilde tavsiye ediyoruz. Biz de o sonucu heyecanla bekliyor olacağız.” dedi.
Matematik yılı çağrısı hakkında da detayları paylaşan Mandal, “Matematik yılımız kapsamında yine bakanlığımızla birlikte yürüttüğümüz bir süreç vardı. Matematik özel çağrısı açmıştık doğa ve bilim okulları ve eğitimde yenilikçi teknolojiler odaklı üç yüze yakın başvuru aldı. Sadece matematik alanında ve sadece bu yıl için gerçekten mükemmel. 25 ilimizden 40 tanesini destekledik.” İfadelerini kullandı ve öğrencilerle öğretmenleri yeni çağrıya da başvurmaya davet etti.
Yarışmaya 337 okuldan 1.213 öğrenci 666 proje ile başvuru yaptı
TÜBİTAK tarafından 10-30 Kasım 2022 tarihleri arasında başvuruya açılan Lise Öğrencileri Ulusal Öğrenci Kongresi ve Poster Sunumu Yarışması'na 337 okuldan 1.213 öğrenci; 489'u çevre ve iklim değişikliği, 177'si matematik alanında olmak üzere toplam 666 proje ile başvuru yaptı.
Ön değerlendirmesi TÜBİTAK seçici kurulunca yapılan 98 proje, açılışı yapılan final etkinliği kapsamında poster sergisine davet edildi.
Poster sergisine davet alan Çevre ve İklim Değişikliği alanından 15, Matematik alanından 15 proje, derece için finalde yarışacak.
Yarışma sonucunda birincilik ödülü alan projeye ilerde yapacaklara çalışmalara katkı sağlamak üzere 12 bin 500, ikincilik ödülü alan projelere 10.500, üçüncülük ödülü alan projelere 8.000, ve Teşvik ödülü kazanan projelere 5500 lira para ödülü verilecek.
Yarışmanın ödül töreni 28 Aralık Perşembe günü gerçekleştirilecek.
Etkinlik süresince final etkinliğine davet edilen posterlerin sergisi ve yarışmalar, ziyarete açık olacak.
Öğrencilerin analitik düşünme becerilerini geliştirmek amaçlanıyor
26-28 Aralık 2022 tarihleri arasında gerçekleşecek öğrenci kongresi ve poster sunumu yarışması ile öğrencilerin bilimsel düşünme, araştırma yapma, akademik çalışmalara altyapı oluşturabilecek analitik düşünme becerilerini geliştirme ve bilimsel gelişmelerin paylaşılacağı platformların oluşturulması amaçlanıyor.
Millî Eğitim Bakanlığının öğrencilere 21. yüzyıl yeterliliklerinin temelinde yer alan girişimcilik ve üretkenlik koşullarını en verimli biçimde kullanabilecekleri eğitim ortamlarını sunma hedefi doğrultusunda TÜBİTAK iş birliği ile gerçekleştirilen Lise Öğrencileri Ulusal Öğrenci Kongresi ve Poster Sunumu Yarışması'yla öğrenciler, kendilerini ifade edebilecekleri ve sosyal duygusal becerilerini geliştirebilecekleri ortamlarda yer alıyor.
Lise Öğrencileri Ulusal Öğrenci Kongresi ve Poster Sunumu Yarışması'nda gençler bilim insanları, akademisyenler ve yeni teknolojilerin araştırma alanlarına yönelik çalışmalar yapan sektör temsilcileri ile de bir araya geliyor.