ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi ile ilgili en çok sorulan soruları sizler için derledik:
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi (KYS) Nedir?
1980’li yıllara gelindiğinde artık küreselleşmenin hızı ve kapsamı süratle genişlemeye başlamış ve daha yüksek standartlara ihtiyaç kendiliğinden ortaya çıkmıştır. Ülkelerin farklı yapılarına paralel olarak sunulan ürün ve hizmetlerin en iyilerine ulaşabilmek konusu, bir gereklilik haline dönüşmüştür. Uluslararası Standardizasyon Teşkilatı (International Organization for Standardization, ISO) aracılığıyla dünya ekonomisi ve rekabetini belirleyen yeni standartların oluşması bu zaman dilimine denk gelmektedir. Bu standartlar her alanda sunulan ürün ve hizmetlerin, uluslararası bir kalite niteliği kazanmasını sağlamanın yanı sıra, küreselleşen ekonominin tüm aktörlerinin birbirlerinin çalışma prensipleri hakkında belirli ölçekte bilgi sahibi ve gerektiğinde uyumlu çalışabilmesi avantajını da sağlamaktadır.
Teknoloji alanında yaşanan olağanüstü gelişmelerin dünya ekonomisi dahil olmak üzere tüm alanlara doğrudan ve eşsiz etkisi ortaya çıkınca, küreselleşmenin sürati ve rekabetin kuralları da köklü bir değişikliğe uğramak zorunda kalmıştır. Bu yeni dönemde erişilen seviyeye paralel bir şekilde ihtiyaç duyulan yeni kalite standartları da günün koşullarına göre değiştirilmek ve güncellenmek zorunda kalmıştır. Buna paralel olarak ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi 2008 yılında ve sonrasında 2015 yılında güncellenmiş yeni asgari koşullara sahiptir. Günümüzde geçerliliğini koruyan ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi, aynı zamanda gerekli koşulların oluşturulmasıyla birlikte alınması gereken belgenin de adını oluşturur. Herhangi bir ölçeğe sahip işletmenin, hangi konuda faaliyet gösterirse göstersin, ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi sayesinde, kurumsal bir temel kazanması kolaylıkla sağlanır. ISO 9001 ürün ya da hizmet kalitesiyle doğrudan ilişkili olmayan, bir işletmenin yönetim sisteminin kazanması gereken kaliteyi asgari ölçekte sağlayan bir yönetim sistemi standardıdır.
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi Nasıl Alınır?
ISO 9001 Belgesi alabilmenin ikinci aşaması olan denetleme aşaması, Uluslararası Baş Denetçi Belgesine sahip denetimciler tarafından önceden bildirilen bir tarihte gerçekleştirilir. Yapılan denetimlerde kalite yönetim sisteminin uygulanmasıyla ilgili gerekliliklerin yerine getirilip getirilmediği araştırılır. Kalite Yönetim Sisteminin uygulamadaki başarısı ve standartlara göre uyumluluğu denetlenir. Yapılan denetimler sonrasında tespit edilen eksiklikler ilgili işletmeye bildirilir ve bu eksikliklerin tamamlanması talep edilir. Eğer herhangi bir eksiklik tespit edilmezse, belgelendirme aşamasına geçilir. Bu aşamada ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi düzenlenerek işletmeye verilir.
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi Nereden Alınır?
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi Neden Alınır?
İşletmede çalışanların üretim toplamında daha aktif ve planlı yer almalarını sağlayan yeni bir kaliteli yönetim anlayışı oluşur. Bunun yanında daha planlı yaklaşım ve tasarım nedeniyle oluşan maliyet azalması, daha odaklı bir rekabet avantajı sağlar. Her alanda planlı ve kaliteli yönetim, işletmenin kalite imajına yansır ve prestijin artmasına yol açar. Aynı zamanda sürekli daha iyiye yönelik bir anlayışın benimsenmesi, her alanda daha nitelikli ve daha düşük maliyetli sonuçların üretilmesini sağlar. Aynı zamanda bu daha iyiye yönelik süreç, tüm alanlarda daha kalifiye personelin yetiştirilmesi ve çalıştırılması sonuçlarına neden olur. Elbette üretime de buna paralel olarak daha kaliteli ve müşteri memnuniyetini rakiplere göre daha fazla sağlayabilme olanağı kazandırır.
ISO 9001 Kalite Yönetim Sisteminin Faydaları Nelerdir?
Özellikle müşteri ilişkileri ve müşteri memnuniyeti konusunda son derece güçlü bir konuma erişmeyi sağlayan ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi çok geniş bir çerçevede ve dalga dalga büyüyen bir niteliğe sahiptir. İşletmelerde yeni bölümlerin oluşturulması ve bölümler arası iletişimin sorunsuz yürümesi, ISO 9001 sayesinde çok süratli ve yüksek kaliteli bir şekilde gerçekleşir. Daha kaliteli ürün ve hizmet sunumu, oluşturduğu üst düzey müşteri memnuniyetiyle marka ve işletme açısından prestiji güçlendirme fırsatı sunar.