✍️ “ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi” ile ilgili İDEA BLOG yazısına buradan ulaşabilirsiniz.
ISO 9001 NEDİR VE NEDEN İHTİYACIMIZ VARDIR?
ISO 9001 Danışmanlığı ile elde edilecek kazanımları anlatmadan önce “ISO 9001 nedir?” sorusunu cevaplayalım:
- ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi uluslararası kabul görmüş, en yaygın ve en çok tercih edilen kalite yönetim sistemi standardıdır.
- ISO 9001 belgesine sahip olduğunuzda; şirketinizin kalite yönetim sisteminin bağımsız bir kuruluş tarafından değerlendirildiği, sürekli iyileştirmeyi takip ettiği ve uyguladığı anlaşılır.
- ISO 9001, şirketinizin müşteri beklentileri, ihtiyaç ve mevzuat şartlarını karşılayarak hata ve kusurları önleyerek kaliteli ürün ve hizmet üretebilmeyi amaçlayan bir standarttır.
TS EN ISO 9001 STANDARDI HAKKINDA
- TS: Türk Standartları Enstitüsü isimli organizasyonun kısaltılmış halidir. Türkiye’deki hizmet standartlarını belirlemek amacıyla 1960 yılında kurulmuştur.
- EN: Üç Avrupa Standartları Kuruluşu, CEN, CENELEC veya ETSI tarafından onaylanmış belgelerdir. Şeffaf, açık ve uzlaşmaya dayalı bir süreçle tüm ilgili taraflarca tasarlanır ve oluşturulur.
- ISO: International Organization for Standardization (Uluslararası Standardizasyon Teşkilatı) kurumunun kısa adıdır. Pek çok alanda ve disiplinde standart koyar ve genel kalite seviyesini yükseltmek için çalışmalar yapar.
- 9001: ISO tarafından standardın hangi alan ve konuda olacağı belirlenen kalite serisidir.
- 2015: Standartta yapılan son değişiklik tarihini ifade eder. ISO tarafından yapılır ve standartları günümüz anlayışına daha uygulanabilir hale getirmek için revize yapılır.
ISO 9001 TARİHSEL GELİŞİMİ
- Standart ilk olarak 1987’de ISO 9000 serisi (ISO tarafından) Kalite Güvence Standardı olarak yayınlanmıştır. Bu aşamada standart 3 alt standarttan oluşmaktaydı: ISO 9001, ISO 9002, ISO 9003. Kurumlar faaliyet kapsamları doğrultusunda bu 3 standarttan birisini uygulayarak, denetime girmekteydiler.
- 1991’de TS-EN-ISO 9000
- Standart ilk olarak 1994’te ISO tarafından revize edildi ve 3 alt standarttan oluşmaktaydı.
-ISO 9001:1994
-ISO 9002:1994
-ISO 9003:1994
- 1996’da EN 29000 serisi EN-ISO 9000 olarak yayımlandı.
- 2000’de ISO tarafından revize edildi ve 9001:2000 olarak yayımlandı.
- 2009’da ISO tarafından revize edildi ve 9001:2008 olarak yayımlandı.
- 2015’te revize edilen ISO 9001:2015 standardın en güncel versiyonudur.
ISO 9001 FAYDALARI
ISO 9001 Danışmanlığı Süreci Nasıl İşliyor?
1. Adım - GAP Analizi
Kurumun belirlediği hedef doğrultusunda inceleme yapılarak hedeflenen şartlar ile mevcut durum arasındaki farklar raporlanır ve eksikliklerin giderilmesi için yöntemler ortaya konur. Proje kapsamında hızlı, verimli, hedefe yönelik çalışmayı planlamak ve sonraki adımların maliyetini belirgin şekilde düşürmek amaçlanır.
2. Adım - Kapsam Belirlenmesi
Kuruluş bünyesinde iç ve dış hususların belirlenmesi, Kalite Yönetim Sistemi (KYS) ile ilgili tarafların belirlenmesi ve bu ilgili tarafların etkileşiminin belirlenmesi ile birlikte KYS’nin kapsamının tam olarak belirlenmesi sağlanır (KYS’nin kapsamını, kuruluşun tamamını veya kuruluşun bir bölümünü kapsayacak şekilde tanımlamak mümkündür).
3. Adım - KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ EKİBİNİN BELİRLENMESİ
Kuruluş bünyesinde Kalite Yönetim Sistemi (KYS) proje ekibi ve sorumlulukları belirlenir (Bu aşamada, yönetiminizi temsil edecek ve Kalite Sistemini koordine edecek kişilerin ataması yapılarak çalışanlara duyurulacaktır).
4. Adım - Proje Planının Oluşturulması
Kalite Yönetim Sistemi Ekibi ile bir Gantt proje planı hazırlanır (Bir projenin başarılı bir şekilde sonuçlanabilmesi için planlı bir yönetim gereklidir. Projede görev alanlar arasındaki bağların kurulması, iş paketlerinin detaylı bir şekilde tanımlanması ve süreç takibinin yapılması gerekmektedir).
5. Adım - Eğitimlerin Planlanması
Kalite Yönetim Sistemi (KYS) için temel eğitimlerin verilmesinden oluşur (Eğitimlerin içeriği hedef kitleleri ile uyumlu olacaktır. Temel eğitimlerin amacı, Kalite Yönetim Takımı’nın “Ne?” ve “Nasıl?” sorularına cevap kapasitesinin geliştirilmesi olacaktır). Kuruluş içerisinde tüm çalışanlar ve gerektiği durumda üçüncü taraflara da kalite yönetimi ile ilgili farkındalık eğitiminin verilmesi sağlanır.
6. Adım - Risk Değerlendirme
Kapsam dahilindeki birimlerle risk değerlendirme metodolojisinin oluşturulması ve risk değerlendirme işlemlerinin gerçekleştirilmesi sağlanır. Hedefler ve fırsatlar tanımlanır.
7. Adım - Dokümantasyon ve Uygulama
ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi içerisinde standardın gerektirdiği yazılı bilgilerin oluşturulmasında destek rolü oynayacak dokümantasyonun hazırlanmasında danışman önderliğinde birebir çalışma yapılır ve hazırlanan dokümanların kurum içinde yayımlanmasıyla uygulama aşamasına geçilir.
8. Adım - İç Denetim ve Yönetimin Gözden Geçirmesi
Proje planında belirtilen tarihlerde Baş Denetçi Sertifikasına sahip personelimiz ile planlı iç tetkikler (denetimler) gerçekleştirilecek, uygulamada karşılaşılan bulgular raporlanacaktır. İç denetim akabinde ISO 9001:2015 Danışmanlık sürecinin son adımı olan standardın 9.3 “Yönetim Gözden Geçirme (YGG)” maddesinde bulunan gereksinimler, danışmanlığın başından sonuna gerçekleştirilen tüm aksiyonlar ve çalışmalar bir sunum haline getirilerek Üst Yönetim ile birlikte toplantı yapılarak gözden geçirilmesi sağlanır.
9. Adım - Belgelendirme Denetimi
ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sisteminin belgelendirilmesi için belgelendirme firmasının seçilmesi konusunda önerilerimizi firmaya sunuyoruz. Denetim sırasında sizlere eşlik ediyoruz.