✍️ “ISO 20000-1 Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Sistemi” ile ilgili İDEA BLOG yazısına buradan ulaşabilirsiniz.
ISO 20000-1 Nedir ve Neden İhtiyacımız Vardır?
ISO 20000-1 Danışmanlığı ile elde edilecek kazanımları anlatmadan önce “ISO 20000-1 nedir?” sorusunu cevaplayalım:
- ISO 20000-1 belgesine sahip olduğunuzda; internet, yazılım, teknik servis hizmetlerinin hepsini kapsayan bir sisteme sahip olarak bağımsız denetçiler tarafından denetlenmeye hazırlıklı olursunuz.
ISO 20000-1 STANDARDINI Kimler Uygulayabilir?
- Bilgi teknolojisi alanında hizmet veren küçük-büyük fark etmeksizin birçok firma (yazılım, internet, teknik servis vb.) ve firmanın kendi bünyesinde olan bilgi işlem merkezleri ISO 20000-1:2018 standardını uygulayabilirler.
ISO Hakkında
- ISO, “International Organization for Standardization” yani “Uluslararası Standardizasyon Teşkilatı” anlamına gelir.
ISO 20000-1 Tarihsel Gelişimi
- ISO 20000 belgesi standart serisi 5 standarttan oluşmaktadır.
- ISO/IEC 20000 Standardı Ticaret Bakanlığı’nca geliştirilen ITIL (IT Infrastructure Library – Bilgi Teknolojileri Altyapı Kütüphanesi)’da tanımlanan süreç yaklaşımıyla bağlantılı ve bu yaklaşıma tamamlayıcıdır.
- ISO 20000-1, ISO 20000-2, ISO 20000-3, ISO 20000-4, ISO 20000-5’den oluşan standartların bütününe ISO 20000 standart ailesi denilmektedir.
ISO 20000-1 Faydaları
- Firmalar artan hizmet kaliteleri ile daha güvenilir hale gelir. Müşteri memnuniyetleri artar, ulusal ve uluslararası pazarda rekabet gücü artar.
- Bilgi teknolojileri için harcanan maliyeti azaltır.
- Bilgi teknolojileri hizmetlerine erişebilirlik kolaylaşır ve artış sağlar.
- Firmanın bilgi birikimleri, geri dönük izleyebilmek için saklanır.
- Diğer yönetim sistemleri entegre edilmesi ile kolayca sisteme uyarlanabilir.
- Sistemde açığa çıkabilecek sorunların önceden ele alınarak önlenmesi sağlanır.
- Kaynakların etkin olarak kullanılması sağlanır.
ISO 20000-1 Danışmanlığı Süreci Nasıl İşliyor?
1. Adım - GAP Analizi
Kurumun belirlediği hedef doğrultusunda inceleme yapılarak hedeflenen şartlar ile mevcut durum arasındaki farklar raporlanır ve eksikliklerin giderilmesi için yöntemler ortaya konur. Proje kapsamında hızlı, verimli, hedefe yönelik çalışmayı planlamak ve sonraki adımların maliyetini belirgin şekilde düşürmek amaçlanır.
2. Adım - Kapsam Belirlenmesi
Kuruluş bünyesinde iç ve dış hususların belirlenmesi, Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Sistemi ile ilgili tarafların belirlenmesi ve bu ilgili tarafların etkileşiminin belirlenmesi ile birlikte kapsamının tam olarak belirlenmesi sağlanır (Kuruluşun tamamını veya kuruluşun bir bölümünü kapsayacak şekilde tanımlamak mümkündür).
3. Adım - Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Ekibinin Belirlenmesi
Kuruluş bünyesinde Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Sistemi Ekibi ve sorumlulukları belirlenir (Bu aşamada, yönetiminizi temsil edecek ve sistemi koordine edecek kişilerin ataması yapılarak çalışanlara duyurulacaktır).
4. Adım - Proje Planının Oluşturulması
Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Sistemi Ekibi ile bir Gantt proje planı hazırlanır (Bir projenin başarılı bir şekilde sonuçlanabilmesi için planlı bir yönetim gereklidir. Projede görev alanlar arasındaki bağların kurulması, iş paketlerinin detaylı bir şekilde tanımlanması ve süreç takibinin yapılması gerekmektedir).
5. Adım - Eğitimlerin Planlanması
Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Sistemi için temel eğitimlerin verilmesinden oluşur (Eğitimlerin içeriği hedef kitleleri ile uyumlu olacaktır. Temel eğitimlerin amacı, “Ne?” ve “Nasıl?” sorularına cevap kapasitesinin geliştirilmesi olacaktır). Kuruluş içerisinde tüm çalışanlar ve gerektiği durumda üçüncü taraflara da Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetimi ile ilgili farkındalık eğitiminin verilmesi sağlanır.
6. Adım - Risk Değerlendirme
Risk değerlendirme metodolojisinin oluşturulması ve risk değerlendirme işlemlerinin gerçekleştirilmesi sağlanır.
7. Adım - Dokümantasyon ve Uygulama
ISO 20000-1:2018 Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Sistemi içerisinde standardın gerektirdiği yazılı bilgilerin oluşturulmasında destek rolü oynayacak dokümantasyonun hazırlanmasında danışman önderliğinde birebir çalışma yapılır ve hazırlanan dokümanların kurum içinde yayımlanmasıyla uygulama aşamasına geçilir.
8. Adım - İç Denetim ve Yönetimin Gözden Geçirmesi
Proje planında belirtilen tarihlerde Baş Denetçi Sertifikasına sahip personelimiz ile planlı iç tetkikler (denetimler) gerçekleştirilecek ve uygulamada karşılaşılan bulgular raporlanacaktır. İç denetim akabinde ISO 20000-1:2018 Danışmanlık sürecinin son adımı olan standardın “Yönetim Gözden Geçirme (YGG)” maddesinde bulunan gereksinimler danışmanlığın başından sonuna gerçekleştirilen tüm aksiyonlar ve çalışmalar bir sunum haline getirilerek Üst Yönetim ile birlikte toplantı yapılarak gözden geçirilmesi sağlanır.
9. Adım - Belgelendirme Denetimi
ISO 20000-1:2018 Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Sisteminin belgelendirilmesi için belgelendirme firmasının seçilmesi konusunda önerilerimizi firmaya sunuyoruz. Denetim sırasında sizlere eşlik ediyoruz.